Od nepoučitelných zastánců Marxovy komunistické doktríny slýcháváme
často názor, že v bývalém Sovětském a jeho satelitech bylo Marxovo
učení Leninem a Stalinem deformováno, že zde byla nastolena diktatura,
která zabraňovala svobodné diskuzi a umožnila tak vytvoření
represivního totalitního systému. Jenže právě
»nevyhnutelnost revoluce« (tedy
násilného svržení kapitalismu) a nutnost nastolení
»diktatury
proletariátu« to jsou klíčové pojmy Karla Marxa, který je
považoval
za svůj největší »objev«.
„Co se pak mne týče, nepatří mi ani
zásluha, že bych objevil existenci tříd v moderní společnosti, ani
zásluha, že bych objevil jejich vzájemný boj. Buržoazní dějepisci
vylíčili dávno přede mnou, jak se tento boj tříd historicky vyvíjel, a
buržoazní ekonomové popsali jejich ekonomickou anatomii. Můj přínos
spočívá v tom, že jsem dokázal, že existence tříd je spjata pouze s
určitými historickými fázemi vývoje výroby, že třídní boj vede nutně k
diktatuře
proletariátu a že tato diktatura je sama jen přechodem ke
zrušení všech tříd a k beztřídní společnosti.“
Karel
Marx v dopise Weidemeyerovi
Marx považoval demokratický právní stát (parlament, vládu, soudy,
zákonný řád, ústavně zaručená práva a svobody) za státní formu
buržoazní společnosti. Předpokládal, že narůstajícím třídním bojem
dojde k revoluci a k odstranění této státní formy, a nastolením
diktatury proletariátu se přemění orgány dosud nadřízené společnosti v
orgány této společnosti podřízené. Z těchto důvodů komunisté a zastánci
marxismu nikdy nebrali univerzální lidská práva a občanské svobody
příliš vážně.
Z dnešního pohledu je význam
marxismu spíše
literárně historický než vědecký. Marxovy myšlenky přispěly nepochybně
k tomu, že si společnost začala více uvědomovat význam samotné práce a
sociálních aspektů, ale na druhé straně marxismus poskytl komunistům
ideologický
základ k porušování základních lidských práv (svoboda, nedotknutelnost
soukromého majetku, oprávněnost pronásledování a odstranění politických
odpůrců).