Vladimír Spousta se narodil 9. 7. 1904 v obci Hory u Želetavy,
kde byl jeho otec kovářem. Malému Vladimírovi bylo teprve
šest let, když mu tatínek v roce 1910 nečekaně zemřel.
Vyrůstal spolu se čtyřmi bratry, nejmladší se narodil až po
otcově smrti. Ovdovělá matka se přestěhovala do Moravských
Budějovic, kde se živila praním prádla. K jejím stálým
klientům patřil profesor František Jech.
(2)
Ten si brzy povšiml, že chlapec má výtvarný talent a začal ho
finančně podporovat ve studiu na gymnáziu. Díky jemu
Vladimír Spousta vystudoval.
Vladimír
Spousta
Přečtěme
si, co o sobě Vladimír Spousta napsal
do zmiňovaného almanachu z roku 1971:
Můj běh života by se dal vyjádřit jednoduše: »Byl jsem
učitelem«. Povolání učitelské se mi
vždy líbilo. Těšil jsem se, že podle vzorů velké
plejády znamenitých učitelů a pedagogů i já budu
moci přispěti svým podílem ve výchově a vzdělání
mladého pokolení. A tak po prázdninách 1. září
1923 jsem byl ustanoven výpomocným učitelem na
obecné škole v Šebkovicích. Vzpomínám na den,
kdy jsem poprvé stál s rozpačitým rozechvěním
před 80 zvědavými zraky žáků. Jaký asi bude náš
nový pan učitel, zdali bude hodný, nebude-li moc
přísný? Dobře vše skončilo k obapolné
spokojenosti. Pan řídící i jeho paní byli velmi
milí. A žáci? Venkovsky vzrostlé děti, povolné,
ale také i vzpurné povahy. Tehdy byli ještě žáci
»úleváci«.
Při nich bylo již zapotřebí rozvážného a
smírného jednání, jímž se mi podařilo rozčilené
hlavy tatínků usměrnit. Nakonec protestující
tatínek odcházel s prosbou: „Pane učitel, jen
houšč, škoda každý chybný rane.“
Ze Šebkovic
jsem se dostal do Moravských Budějovic, ale
tam jsem dlouho nesetrval. Byl jsem podle mínění
starších kolegů pro okresní město ještě mladý,
nezkušený a především bez zásluh. Nový dekret do
Martinkova
nedal na sebe dlouho čekat. Dojížděl jsem denně
na kole. V Martinkově mě krásná příroda s
malebnými výhledy přiměla k tomu, že jsem začal
malovat. Malování se stalo mou velkou láskou,
jíž jsem zůstal věrný dodnes. Ani v Martinkově
jsem si nepobyl. Čekaly na mne Babice,
kde jsem měl jenom tolik času, abych se oženil.
Následovaly Pálovice, kde jsem byl
šéfem sám sobě. Tam se nám narodil syn. Po
jednoročním ředitelování jsem se stěhoval na
dvojtřídku do Zvěrkovic. Na Zvěrkovice,
kde jsem pobyl pět roků, velmi rád vzpomínám.
Pěkné okolí a zvláště blízký rybník Polepšil mě
lákal k procházkám a u rybníka jsem nejednu
měsíční noc prodlel. Ze Zvěrkovic jsem se vrátil
opět do rodných Moravských Budějovic na
pomocnou školu. Aby moje cestování bylo
dovršeno, následovaly v krátkých časových
rozpětích další dekrety: Jemnice,
za dva měsíce potom Jaroměřice,
za další měsíc Domamil a po roce Blížkovice,
kde jsem rovněž setrval jeden rok. Posledním
působištěm byly zase Moravské
Budějovice, kde jsem vyučoval na
zvláštní škole s internátem. A tím bych ukončil
výčet svých četných učitelských působišť – a
zároveň skončil svoji učitelskou činnost.
V roce 1958 jsem byl shledán
postradatelným a velmi rychle propuštěn. Z
přečastého stěhování, které, jak jsem z dekretů
vyčetl, bylo na mou vlastní žádost, jsem jako
invalida odešel v roce 1958 do důchodu. A tak
často nyní se sám sebe ptám: „Proč
tolik, a proč tak často?“ Snažil jsem
se a snažím se se vším se vyrovnat. V malování,
uprostřed čisté přírody, nacházím uklidnění a v
rodině posilu. Mám dvě děti: syn je doktorem
filozofie, dcerka inženýrkou chemie. Zde si
ověřuji, že alespoň tu moje snaha a výchovná
práce přinesly dobré výsledky. Mají mě rádi,
kmeta s lulkou v ústech a malířským plátnem pod
paží.
To by tak bylo v kostce všechno.
Putování učitele Vladimíra
Spousty
Text byl napsán v době
začínající normalizace a pochopitelně
zde sehrála svou roli autocenzura. Jeho syn, Doc. PhDr.
Vladimír Spousta, CSc.,
se mohl o životě svého otce již vyjádřit
zcela otevřeně:
Po roce 1948 byl
můj otec, absolvent moravskobudějovického gymnázia (1923),
jako antikomunisticky
smýšlející učitel často dle libovůle (přesněji
zlovůle) mocných tehdejšího režimu (3)
překládán ze školy na školu, vždy však – jak bývalo tehdy
zvykem – s dislokačním dekretem sadisticky zdůrazňujícím, že se
tak děje »na vlastní
žádost« postiženého
(o pět let později mi bylo dopřáno poznat tytéž praktiky na
vlastní kůži). Někdy měnil svá působiště i po měsíci: Jemnici
za Jaroměřice, Domamil za Blížkovice atd. Svoji anabázi po
školách moravskobudějovického okresu ukončil v roce 1951
návratem do Moravských Budějovic, kde vyučoval na zvláštní
škole s internátem (později změněném na Dětský domov).
Zde také vytvořil pro své žáky, z nichž mnozí byli manuálně
zruční, bohatě a vtipně ilustrovanou učebnici českého jazyka.
Přestože byla její funkčnost experimentálně ověřena na
několika zvláštních školách a odborníky z oblasti speciální
pedagogiky vysoce ceněna, zůstala v rukopise a
k jejímu publikování nikdy – pro nezájem
moravskobudějovických školských funkcionářů – nedošlo.
Protože nikdo z učitelů v Moravských
Budějovicích – ani v jeho širokém okolí – neměl odpovídající
vzdělání pro vyučování na zvláštních školách, stal se otec
v roce 1958 ředitelem Zvláštní školy. Velmi brzy však
ředitelování nečlena KSČ pobuřovalo »ostražité«
stranické funkcionáře natolik, že byla do školy vyslána školní inspekce, aby »našla«
právně akceptovatelný důvod pro otcovo suspendování. A tak se jistému, politicky
uvědomělému inspektorovi znelíbily kříže v učebnách školy a
žádal, aby byly odstraněny. Když jejich existenci ve třídách
otec obhajoval argumentací, že mentálně postiženým dětem
víra a naděje pomáhají při překonávání obtíží způsobených
jejich hendikepem, bylo mu přímo ve třídě oznámeno, že tím
dnem je z funkce ředitele odvolán, suspendován a ze
školských služeb propuštěn. Otce tato situace tak
psychicky vyčerpala, že se po krátké době nervově zhroutil,
byl v léčení svého lékaře a předčasně pak penzionován.
V důsledku politické perzekuce a přečastého stěhování
ze školy na školu se z něho stal invalidní důchodce, který
se pak často sám sebe tázal:
„Proč tolik a proč tak často?“
V padesátých letech (v době nejtužšího komunistického temna) se
snažil se svým osudem vyrovnat a hledal útěchu v přírodě, v
umění, v literatuře a především ve své velké lásce – malování.
Vědomí nespravedlnosti a pocitu křivdy se však zbavoval jen
pomalu, v podstatě až do své smrti. Zemřel 9. března 1977 na
psychiatrickém oddělení nemocnice v Jihlavě.
Vladimír Spousta, U rybníka,
akvarel, 1956
Také jeho dcera, Ing. Jitka
Dvořáková, roz. Spoustová, komunistům vadila a snažili se jí zabránit,
aby získala vzdělání:
V roce 1950 jsem ukončila studium na druhém stupni tehdejší
Jednotné střední školy a chtěla jsem dál pokračovat ve studiu na
gymnáziu. Vykonala jsem úspěšně přijímací zkoušky a byla
přijata. Potom – na doporučení školy – jsem odjela na chmelovou
brigádu do Děkova u Žatce.
Asi
v polovině září dostali rodiče nečekané oznámení, podepsané
ředitelem Vladimírem Javůrkem, že jsem byla z dříve neznámých
důvodů vyloučena. Skutečný důvod v dopise uveden nebyl,
ale bylo jasné, že souvisí s postoji mého otce, který byl
hluboce věřícím člověkem a své přesvědčení nikdy neskrýval.
Rodiče mi ihned telegrafovali, abych se vrátila domů a pak jsme
společně objížděli okolní střední školy končící maturitou.
Nakonec mě přijali na Zdravotní školu ve Znojmě, kam jsem
dojížděla jeden rok. Mezitím se rodičům podařilo prostřednictvím
známých v Brně dosáhnout toho, že jsem se – po složení
rozdílových zkoušek z německého jazyka a deskriptivy – mohla ve
školním roce 1951/52 vrátit do gymnázia v Moravských
Budějovicích, kde jsem v roce 1953 maturovala.
Ačkoliv jsem z gymnázia doporučení ke studiu na vysoké škole
nedostala, sama jsem se přihlásila na Vysokou školu
chemicko-technologickou v Praze a byla tam bez problémů přijata.
Zdálo se, že k absolvování vysoké školy už mi postačí jen dobré
studijní výsledky, ale omyl. Historie se opakovala. Když můj
otec odmítl v roce 1958 odstranit ve škole ze tříd kříže –
křesťanský symbol víry a naděje, a byl za to na hodinu
suspendován, na Vysokou školu chemicko-technologickou dorazil
zanedlouho negativní kádrový posudek od mé bývalé třídní
učitelky, tehdy už ředitelky gymnázia, Karly Sobotkové. Dnes už
mohu jen spekulovat, zda to byla její osobní iniciativa, nebo
šlo o uložený stranický úkol, ale důsledky tohoto činu se rychle
dostavily.
Nebyla jsem
připuštěna k obhajobě diplomové práce a hrozilo mi znovu
vyloučení. Na pražské vysoké škole se ale
našly silné osobnosti, které se za mě zaručily a proti
negativnímu posudku se ohradily na ministerstvu školství, a tak
se nakonec štěstí obrátilo na mou stranu. Diplomovou práci
jsem mohla obhajovat a v září 1958 jsem studium na
vysoké škole řádně ukončila.
(1) Maturanti z roku 1923: Bartes Jan,
Čáp František, Dobrovolný Otakar, Dvořák František, Dvořák
Jan, Fiala Jaroslav, Filippi Ladislav, Filipský Ignác, Haupt
Stanislav, Keyzlar Karel, Kleiblová Růžena, Krejča Arnošt,
Křivka Oldřich, Marák Zdeněk, Marek Stanislav, Nezveda
Jaroslav, Podhrázský Jan, Procházka Josef, Rauš Josef,
Schneider Bedřich, Spousta Vladimír, Stritzko Arnošt, Texl
Karel, Valentin Miloš, Votava Ladislav, Života Václav.
Inciátorem vzniku almanachu a jeho redaktorem
byl Jan Šabatka, rodák z Blatnice, který také
zorganizoval několik setkání absolventů. Jan Šabatka
studoval na gymnáziu jen do kvarty, pak přestoupil na obchodní
akademii do Třebíče, kde maturoval v roce 1923, stejně
jako jeho spolužáci z gymnázia v Moravských Budějovicích.
Almanach studujících Reálného gymnázia v Moravských
Budějovicích ročník 1915/23 byl vydán k 60. výročí
založení gymnázia u příležitosti 5. sjezdu maturantů z roku
1923.
(2) František Jech, * 22. 2.
1884, † 20. 7. 1960, do Moravských Budějovic přišel v
roce 1912 jako učitel dějepisu na místním gymnáziu. Je
autorem řady článků a publikací o dějinách Moravských
Budějovic, v roce 1928 napsal knihu Založení a zlatá doba Jemnice.
Jechův historický zájem zahrnoval celý moravskobudějovický
politický okres. Své články publikoval především ve výročních
zprávách moravskobudějovického gymnázia a ve sbornících
historických a kulturních statí o Moravských Budějovicích
(1927) nebo Jaroměřicích nad Rokytnou (1940). František
Jech patří k zakladatelům Krajinského muzea
v Moravských Budějovicích (založeno 28. 4. 1922), jehož
byl dlouholetým správcem. V roce 1952 byl z
politických důvodů z funkce odvolán, což mělo pro další vývoj
muzea neblahé důsledky.
(3) Od roku 1948 bylo školství řízeno
Ministerstvem školství a osvěty (prvním poválečným ministrem
byl profesor Zdeněk Nejedlý), přičemž důraz byl kladen na tzv.
socialistickou výchovu. Dohled na plnění úkolů zadaných
ministerstvem a dodržování politických směrnic
zajišťovala síť okresních osvětových inspektorů.
L i t e r a t u r a
Almanach ročník 1915/23 Reálného gymnázia v
Moravských Budějovicích, 1971