Tohle vzpomínání není historie a
já je nedokládám odkazy na dobové dokumenty. Historická věda dnes
uznává i donedávna dost přehlížený zdroj informací o minulosti –
označuje jej názvem ústní historie, oral history. Poznání
minulosti, toho, co bylo, opírající se o paměť dosud žijících
účastníků popisovaného a vyprávěného. Nebo o paměť těch, kteří
s účastníky popisovaného času kus společného života prožili a
povídání o autentických prožitcích si mohli vyslechnout.
Ostatně, slovo pamětník je výrazem ctihodným, a jakkoli je
instituce lidské paměti jako neurofyziologického orgánu
kritizovatelná a kritizovaná, braná v pochybnost a
zlehčovaná, svou hodnotu nepochybně má, zejména v kontextu
rozpomínání se pamětníka ne pouze jediného.
Často jsem se zamýšlel v minulých desetiletích o výpovědní
hodnotě pamětnických vzpomínek ve srovnání s informací
čerpanou z dobových dokumentů. Z dokumentů doby reálně
socialistické, pro niž byla prolhanost samozřejmostí. Doby, která
sebe samu dokonce prohlašovala za podepřenou jediným vědeckým
světovým názorem marxismu-leninismu, kteroužto chvástavou
velkohubostí samu sebe usvědčila z tendenčnosti a
neobjektivnosti. Která dopustila, aby pravda byla ze života i
dějin vykastrována, vymiškována, sterilizována. Když jsem si
představoval, že by se měl rekonstruovat můj životní příběh, moje
sociální story na základě komplexních hodnocení a různých
oficiálních dokumentů, třeba i akademických, dělávalo se mi
nevolno. Stačí vzpomenout prohlášení, která byla vynucována od
kdekoho, a měla vytvořit obraz národa spokojeného se svým
zotročením a nadšeného ponížením, kterého se mu dostalo. Nevolno
se mi dělávalo ne proto, že bych byl v těchto dokumentech
líčen jako loupežník, zloděj, nemrava či jiný druh zvrhlíka.
Především proto, že tyhle dokumenty měly se skutečným životem
společného asi tolik jako chcíplá kočka se šumavským rysem. Byly
to fráze, neříkající o životě, jak se odehrával, nic. Vysušené
informační křížaly.
Tolik jako vysvětlení, proč jsem uposlechl výzvy vydavatelů tohoto
svazku, abych se zúčastnil a přišel se svou troškou do mlýna. Do
mlýna historie, bližší i vzdálenější, která nás nakonec všechny
semele. Jde jenom o to, aby zbyla alespoň troška mouky poznání a
poučení. Mouky, níž by se koblížek jako v té pohádce usmažil…
A poznání, že kdo svou minulost lhostejně přejde, bude si ji muset
znovu zopakovat. Se všemi hloupostmi, katastrofami a trápeními.
Δ
Světová válka končila
v době, kdy jsem začínal rozum brát. Po vzdělávací linii
všeobecného školství se pěstování mého rozumu ujímala
jednotřídka v Louce, spravovaná panem řídícím Klementem
Janouškem. Do ní jsem vstoupil v září 1942; právě
doznívala heydrichiáda. V červnu 1947 jsem jednotřídku
opouštěl – z první třídy a třetího oddělení, jak jsem
podle pokynů a zvyklostí na sešitech psával. Protože jsem
nepropadl a pro selskou práci se nezdál být dostatečně
šikovný, usoudil táta, že bych to mohl zkusit místo na
jemnické měšťance na reálném gymnáziu v Moravských
Budějovicích. Tam se ovšem přijetí podmiňovalo úspěšným
vykonáním přijímacích zkoušek; počet zájemců převyšoval počet
volných míst v gymnaziálních lavicích.
V písemné části zkoušky jsem neuspěl. Už ani nevím, proč.
Pak mi zklamaný táta koupil k obědu studenecký párek,
ten, co býval na reklamních plakátech inzerován
s obrázkem gentlemana obezřetně se do něj zakusujícího
v obavě, aby se nepokecal (myslím, že v Grandu, kde
se teď jako abiturienti scházíváme), abych se posilnil na
odpolední opravné klání. To mělo ústní podobu. Pokud jde o
téma, zřejmě měla zkouška jakýsi vlastivědný charakter, na
rozdíl od části písemné, která byla asi vyhrazena matematice a
nějakému českému diktátu. Dodnes mi z té ústní zkoušky
utkvěla v paměti diskuse s profesorem Stojánkem o
pobývání Markomanů a Kvádů na území pozdějších Čech a Moravy.
A o franckém kupci Sámovi, vedoucím Slovany do boje proti
Avarům. Moc jsem toho asi nevěděl; zřejmě však někteří věděli
ještě míň, protože jsem byl vzat na milost a bylo rozhodnuto,
že začnu od září z Louky do Moravských Budějovic
dojíždět.
Má rodná ves Louka je obec značně zapadlá. Předně asi proto,
že jí neprochází žádná silnice; jenom se od okresky Jemnice –
Chotěbudice odlepuje u krypty hrabat Pallavicini kratičká,
jednokilometrová stužka, která dojde na louckou náves ke
kapličce sv. Františka z Assisi vedle rybníčku a pak
ještě pár desítek kroků do kopečka ke Dvoru, kdysi statku,
který zůstal Pallaviciniům po první pozemkové reformě ze
začátku dvacátých let. Pallaviciniové už teď byli ovšem
minulostí, protože to byl rod poněmčený, jehož mladší
příslušníci se účastnili války na německé straně – a po válce
utekli nebo přišli do odsunu. V Jemnici po nich zůstal
zámek; měli nějaké majetky i na rakouské straně.
Já byl předtím v Moravských Budějovicích snad jednou.
Taky se mi připomínaly v tátově vyprávění ze samého konce
války. Byl tam jednou navštívit svého pana řídícího Votavu,
který jako bývalý řídící loucké jednotřídky před Klementem
Janouškem bydlil jako penzista v domku nedaleko
moravskobudějovického nádraží. Přitom tam zažil bombardování,
když v posledním válečném týdnu ruský bitevník možná spíš
náhodou svrhl bombu na blízký tovární komín. Vyprávěl o tom
několikrát, zřejmě to na tátovi zanechalo dost hluboký dojem.
Před několika lety jsem si tohle připomenul při četbě
almanachu abiturientů z roku 1951, který při nějakém svém
výročí vydali. V době nejostřejší komunistické diktatury
nebylo sedm oktavánů z tohoto maturitního ročníku
k maturitě připuštěno; písemky je ještě nechali napsat.
Doslova byli ze školní budovy vyhnáni. Však taky svůj almanach
nazvali
Opusťte školní budovu! Jednoduchá aritmetika
říká, že když já nastupoval v září 1947 do primy, byli
oni už kvintány.
Svět je malý. K tomu almanachu abiturientů roku 1951 jsem
se dostal díky tomu, že dcera jednoho z tenkrát
k maturitě nepřipuštěných studentů, tehdejšího oktavána
Kabelky, působí už několik let na olomoucké Univerzitě
Palackého (jejímž jsem dnes už skoro padesát let členem) jako
šéfredaktorka univerzitního týdeníku
Žurnál UP. Já do
něho poměrně hojně přispíval. A když jsem se v jednom
svém článku zmiňoval, že v seznamu více než 270
komunistickým režimem popravených politických vězňů je také
skupina lidí z okolí Moravských Budějovic, kteří byli
odsouzeni v jihlavském procesu v souvislosti
s babickými událostmi, kontaktovala mne a domluvili jsme
se. Almanach mi půjčila, zřejmě otcovu kopii; později jsem
získal vlastní kopii díky tehdejšímu budějovickému starostovi,
panu Ing. Janu Nekulovi. Babická aféra byla záležitost
z léta 1951, tedy bezprostředně po oné ostudné
záležitosti gymnaziální.
V září 1951 jsem nastupoval do (vlastně) kvinty
zbytkového gymnázia, které nechávala živořit a přežívat
nedopečená reforma ministra Zdeňka Nejedlého, vyhlášená pod
názvem
jednotná škola.
Δ
Ale vraťme se zpátky
k roku 1947. Zpátky o rovných šedesát let ode dneška,
protože tyhle řádky píšu v roce 2007.
Politická situace se dramatizovala, ve volbách v roce
1946 vyhráli komunisté; slovenští demokraté to zvrátit
nemohli. I ze sucha a neúrody v roce 1947 se stalo
politikum. Já ovšem nebyl politicky nijak na výši; noviny
jsem nečetl a světová situace mi připadala méně důležitá
než to, že mi zase o dvě minuty ujel v Jemnici vlak.
Pro přespolního studenta začínal pracovní den hodně brzy.
Někdy už před půl pátou. Z Louky do Jemnice to byla
pěšky dobrá hodina, na kole přiměřeně míň. Nádraží bylo na
opačné straně města než byl příjezd od Louky. Oč dříve
přespolnímu studentovi pracovní den začínal, o to později
mu končil. Všechno se řídilo jízdním řádem lokálky. Cesta
z Jemnice do Moravských Budějovic jí zabírala hodinu,
mezi šestou a sedmou, motorák byl o něco málo rychlejší.
Zpátky byla použitelná dvě, tři spojení, podle rozvrhu
odpolední výuky. Kolegové ze třídy, bylo nás asi čtyřicet,
se sjížděli vlaky ze tří stran, od Jemnice, Znojma a
Jaroměřic nad Rokytnou. Budějovičtí docházeli pěšky,
z blízkých okolních vesnic dojížděli na kolech a
autobusy, které se po válce teprve
rozjížděly.
Babí léto roku 1947 jsem prožíval
bezmála jako světák. Od nás ze vsi jezdili do gymnázia
také potomci pana řídícího, septimán Dalibor a (myslím)
kvartánka Lubislava. Byli starší než já, což jsem musel
respektovat. Myslím, že jsem byl pro ně přítěží hlavně
v zimě, kdy napadl sníh a nějakou dobu jsme
k vlaku dojížděli na lyžích. Daliborovi jsme,
samozřejmě, nestačili.
Postrachem primánů byly diktáty z českého jazyka.
Profesorka Kozinová s hraničkou sešitů pečlivě
urovnaných na levém předloktí bývala pro nás soudkyní,
rozhodující o tom, za koho se máti Čechie má stydět a za
koho se stydět nemusí.
První diktát, hned v září, byl pro mě úspěšný.
Výbornou jsme dostali dva – taky Mařenka Metalová
z Litohoře. Trochu jsem zpyšněl – a hned další
písemka mi srazila hřebínek, protože jsem
hříbě
s bílou lysinou napsal s oběma i(y)
obráceně. Takže hrubka a za tři. To už jsem začínal
chápat, že vyhrát bitvu neznamená ještě vyhranou celou
válku. Ostudné to bylo taky proto, že táta měl pár koní a
dokonce i hříbata u nás po dvoře běhávala. Zdali
s lysinami nebo bez nich, to už nevím.
S paní profesorkou Kozinovou jsme se utkávali ještě
na jiném kolbišti. To se jmenovalo
šprtec, a jeho
podstatou bylo cvrnkání drobnou mincí za pomoci těžší
mince tak, aby ta menší prošla soupeřovou brankou. Hráči
byli dva, kibiců, co se ke stolu vešlo. Nejlépe se
šprtalo
na stupínku, na katederním stole, jehož rozměry měly
snad mezinárodně dohodnuté parametry a deska vynikající
jakost, pokud se týkalo
skluzu. V šupleti
stolu se ovšem skrývala
třídní kniha, do níž byla
v případě mého přistižení, obvykle právě profesorkou
Kozinovou, opakovaně zapisována zpráva o hazardních
sklonech primána Komendy. S kopií pro jeho otce.
Táta, který si pletl Komenského s Frištenským, mne
pak doma po večerech brachiálně napravoval. On totiž
hazard nesnášel; teprve jako dospělému mi máma prozradila,
že kdysi na vojně udělal táta velice nepříjemnou zkušenost
s kartami, která ho pak zatraceně mrzela a z karbanu ho
definitivně vyléčila. Nevím, jak na tom byli se vztahem ke
karbanu páni profesoři, ale
šprtec považovali za
hluboké znesvěcení pedagogické půdy, zejména pak
profesorského stolu, v němž se přechovávala posvátná
třídní kniha.
Matematikou jsem procházel bez zjevných úrazů. Jako bych
profesora Malého, pohybujícího se chodbami mezi třídami a
sborovnou s obrovským trojúhelníkem (myslím, že
pravoúhlým) a stejně rozměrným kružítkem v rukách,
nijak moc nevnímal. Vybavuji si, že na jaře vstupoval do
třídy s chomáčem povadlých pampelišek, a od katedry
nás informoval, jaksi mimo matematický program, že
botanicky jde o
smetanku lékařskou.
Ředitelem gymnázia byl tehdy profesor Javůrek,
(2)
biolog, kterému se říkalo pan doktor. Já tenkrát o
akademických titulech nic nevěděl, takže jsem to prostě
respektoval.
Na rozdíl od češtiny a matematiky, kde jsem problémy
neměl, jsem plaval v hudební výchově, jakož i výchově
výtvarné (kreslení); potíže byly i v tělocviku,
protože já soustavně zapomínal (rodiče mívali důležitější
starosti), že primán má mít speciálně lampasované trenýrky
a cvičky. Všechno se tenkrát muselo shánět a na to naši
nemívali čas. Ve výtvarné výchově mě profesor Zahrádka
před celou třídou zostudil, když můj vodovkami vyvedený
výkres srnky na pasece se pasoucí odmítl za takovou uznat,
právě, že je moc vypasená. Své opovržlivé hodnocení
doplnil dotazem, zdali nemáme doma telata. Pravda byla, že
jsem s telaty přicházel do styku častěji než se
srnkami na pasekách, což mohlo mé umělecké ztvárnění
poněkud ovlivnit.
S profesorem Janků se to pak,
asi za rok, trochu pomotalo. Jemnický kaplan Šmíd byl blízkým
přítelem Jankova bratra, tehdy studujícího techniku, který sám měl
původně v úmyslu studovat bohosloví. Pocházeli všichni
odněkud z Boskovic. Pan kaplan Šmíd byl mladý a agilní,
zvával jemnické studenty z gymnázia na faru, kde se konaly
semináře z jakési filozofické a teologické propedeutiky.
Trvalo to pár týdnů nebo měsíců. Pak to někdo udal,
k profesorovi Janků se to doneslo, a kaplan Šmíd ho
v Moravských Budějovicích vyhledal, aby celou záležitost
pacifikoval. Ututlalo se to, a hlavní poučení z toho zůstalo,
že
opatrnosti není nikdy dost. Ještě si pamatuji, že syn
jemnického kostelníka, který byl také budějovickým studentem a
kádrově to měl nepochybně dost polepené, si dal zvláště hodnotný
závazek –
že prostuduje celé sebrané spisy Klementa Gottwalda.
Gymnaziální duch přežíval v torzu elektivní latiny, na
kterou jsem se přihlásil (alternovala s deskriptivní
geometrií, která se tehdy považovala za nezbytný základ studia
inženýrství). Mne rýsování výkresů nelákalo. Vyučoval ji výtvarník
profesor Zahrádka, známý z někdejší primy. Latinu učil
dějepisec profesor Benda, dojíždějící z Jihlavy. Býval naším
třídním než ho vystřídal nově nastoupivší profesor Kunst
z Jaroměřic. Učil češtinu a snad i ruštinu. Sympatický,
s moderním kamarádským přístupem ke studentům. Užíval si jako
kantor taky svoje, kvůli tomu, že chodil do kostela (to jsem se
dověděl až mnohem později; s takovou osobnostní
charakteristikou se tenkrát nikdo nechlubil).
Ruštinu, což byl tenkrát velký předmět, dotovaný velkým počtem
hodin, učil profesor Svoboda, ředitel gymnázia. Vysoký,
s náramným kudrnatým účesem,
(5)
který občas porovnával s podobně bujným vlasovým obrostem
spolužáka Zdeňka Svobody. Možná v představě, že svobodovství
nějak souvisí s vlasatostí. V téhle soutěži já už
tenkrát měl jenom pramalou šanci uspět.
Češtinu a chvíli i němčinu učila profesorka Sobotková, které jsem
pod kůži nikdy nepronikl. Byla studená, zatajila nám
v němčině pasivní slovesné tvary, což mi dodnes chybí. Nebyla
to ovšem jenom její vina; tu měl hlavně Nejedlý, protože nám jeho
nedomyšlená reforma studium o rok, a tedy i ony německé pasivní
slovesné tvary, zkrátila. Evergreenem české literatury byl Alois
Jirásek, Nejedlého oblíbenec. Ze světové literatury jsme se
nedověděli prakticky nic. Němčina se taky dost odbývala, konec
konců tehdy nebyla ke studiu jazyků žádná velká motivace.
Proletáři všech zemí se měli spojovat, s možností jejich
dorozumívání se však jaksi nepočítalo. S touhle nenáročnou
výukou jazyků jsem problémy neměl. Taky jsem se toho ovšem moc
nenaučil.
Matematiku a fyziku učil profesor Vlastimil Janků, tehdy jen málo
opeřený. Trochu svérázná figura, později, na konci našeho studia,
se studentům přiblíživší také tím, že se ucházel o přízeň jedné
z našich spolužaček, Marie Navrátilové z Budče. Později
si ji vzal; gymnázium opustil, hodlaje dělat kariéru na brněnské
vojenské akademii, kde samozřejmě matematika a fyzika taky
potřebovali. Maršálskou hůl ve své torně však nenašel.
V sedmdesátých letech jsem se s ním potkával
v Praze Na Florenci, ve Výzkumném ústavu inženýrského studia,
v rámci společného výzkumného programu měření znalostí a
schopností, vlastně matematického modelování učení.
Chemie byla doménou profesora Šmída, který byl, myslím,
absolventem techniky s titulem inženýra. Se studenty se
přátelil, uměl si získat jejich přízeň. Později byl po řadu let
ředitelem ústavu.
Zpestřením studentského života býval podzimní výskyt
slintavky
hovězího dobytka. Držela se karanténa, takže jsme nesměli
dojíždět z domova. Táta mi musel sehnat v Moravských
Budějovicích kvartýr. Jezdili jsme tehdy z Louky do stejného
ročníku dva, já a Honza Habr. Docela obstojný sportovec, lepší než
já, kterého sport nijak nebavil. Jednu zimu jsme tak bydleli
v Moravských Budějovicích dokonce spolu u jedné starší paní.
Svérázné bylo naše stravování. Jako rodinní příslušníci
samozásobitelských rodin jsme neměli potravinové lístky (byly
v oběhu až do
měnové reformy na jaře 1953). Proviant
jsme si museli vozit z domova každou neděli odpoledne, na
celý týden. Jídelníček neskýtal nijak pestrý výběr; množství bylo
ovšem přiměřené naší pubertální žravosti. Čtyřkilový bochník
chleba, bramborové knedle velikosti menších dělových koulí, něco
buchet a krabice vajec. Cikorku nám ráno vařila bytná; měli jsme
tedy ubytování typu
B+B, bed and breakfast. Obědy
sestávaly z předplacené polévky v jídelně a pár krajíců
chleba.
Z Jemnice s námi dojížděl ještě Radek Liščák, syn
čalouníka a sedláře, který mému tátovi opravoval koňské postroje.
Do chodby Dvořákovic domu jsme si s Honzou Habrem ukládali
kola, takže vlak jsme pak dobíhali ve třech. Spolu s Milošem
Nevrklou, který dojížděl ze znojemské strany, patřil Radek k
třídním dlouhánům. Taky sportovcům. Do jemnického vlaku
v Třebelovicích přistupoval Pepek Křivan, který vlastně také
patřil k naší jemnické skupině. A jedna z množiny
třídních Marií, Mařenka Tříletá, výborná studentka, tichá a
nenápadná. Ze Slatiny dojížděli Franta Jindra a Vláďa Přinesdomů.
Některé zimy i oni přezimovali v Moravských Budějovicích.
Držívali jsme spolu partu, my z Louky a oni ze Slatiny.
Od Jaroměřic dojížděly vlakem Eliška Loucká, která dala před
sextou přednost vdavkám, a Marie Procházková. Odněkud z té
strany dojížděla další Marie, tentokrát Burdová, která působí
dlouhá léta v Třebíči, kde je oporou tamní literární skupiny.
Z Martínkova (či z Domamile), někdejšího působiště
kukátkáře Václava Kosmáka, pak Lída Svobodová. Z Litohoře
dojížděli na bicyklech s Mařenkou Metalovou Mařenka Vrátná
(velkorysosti jejího otce vděčím za to, že jsem nebyl ze školy
vyloučen za jeden klukovsky pitomý kousek, kdy jsem ji na
pochodovém cvičení trefil hroudou do oka) a Tonda Petrů. O kousek
dál to z Jakubova měla Marie Dvořáková.
Z budějovických docházeli Stáňa Habrová (jednu zimu jsem
bydlil naproti domku jejích rodičů u jedné naší vzdálené
příbuzné), Milan Durda (třídní sportovec, taky dlouhán, přezdívaný
mlok), nejblíž to měl hned pod školní budovou bydlící Vláďa
Bärtl (třídní a vlastně gymnazijní meteorolog, denně sbírající
informaci o mocnosti lokálních srážek, kteroužto bohumilou činnost
mu kazili škodolibí kamarádi, kteří zneužívali sběrnou srážkovou
nádobu k účelu nikoli meteorologickému), Karel Achrer a Milan
Valach. Tomu jsem nějakou dobu dával kondice. A už zmíněný
kudrnatý vlasatec Zdeněk Svoboda. Už nevím, odkud pocházela Olga
Srbová, po jejíž nevelké, ale pěkně tvarované postavičce se mnohý
z nás nenápadně ohlížel, když se nekoukala. Náhoda způsobila,
že se v naší nepočetné třídě sešly tři dvojice stejného
příjmení: Dvořák – Dvořáková, Habr – Habrová, Svoboda – Svobodová.
Někteří studenti se třídou jenom krátce mihli. Pozdější voják
Adolf Čapek, kvůli prodělané žloutence s námi maturovala o
rok později kolegyně z vyššího ročníku Šárka Vorlíčková. Její
otec vyučoval tělocvik a hudební výchovu (a snad i zeměpis). Byl
to prima chlap, který neváhal studentovi poradit či pomoci.
Z Jemnice s námi nějakou dobu dojížděla i Zdena Slabá,
která musela ústav opustit, když komunisti zavřeli jejího tátu,
který se bránil ožebračení při nuceném převodu jeho obchodu do
komunálu.
Ke společenskému životu patřily podzimní bramborové brigády a
letní selekce brambor. Selekce negativní, jejímž principem bylo
likvidovat v bramborových řádcích soukromých i jezeďáckých
polí keře napadené virózou a cizí, do sadby nepatřící odrůdy. Ve
stodolách a osamělých kolnách uprostřed polí jsme se vzdělávali
četbou sešitů Brehmova
Života zvířat. Dodával je kolega
Bohdan Dvořák, už tehdy se zajímající o zoologické a veterinární
záležitosti.
Za pobytu v Moravských Budějovicích občasné chození do kina.
Pokud jde o mezilidské vztahy, pěstovalo se tenkrát jakési
socialistické
puritánství. Samozřejmě hodně kořeněné farizejstvím, jako
ve všem ostatním. Nicméně,
stříbrný vítr tenkrát moc
nefoukal.
Občas jsem se pokoušel psát verše. Nepoučený, nesčetlý, protože
to, co se jako oficiální socialistická poezie předkládalo, ke
čtení nebylo. Stanislav Neumann, Marie Pujmanová, Pavel Kohout,
novodobý Nezval – prolhanost a křečovitý optimismus byly pro
každého
páriu socialistické společnosti průhledné a
nepřitažlivé.
Pořádaly se i jakési taneční večírky.
V září 1953, na začátku maturitního ročníku (i čtyřleté
gymnaziální torzo se o rok dále zkracovalo, s vidinou
přiblížení se k sovětským desetiletkám, tam považovaným za
střední školy, stachanovsky zkrácené oproti třináctiletým středním
školám na západě a kdysi i u nás) jsem se neoficiálně dověděl, že
mám být ze školy jako syn kulaka vyloučen. Spolu s Bohdanem
Dvořákem z Jemnice. Jako syn
vesnického boháče (já),
a
městského boháče (on). I tohle bylo tehdy součástí
sociální stratifikace, s dopady do druhého kolena. Hříchy
otců byly podle komunistické ideologie dědičné (jakkoli o tom nic
nevěděl Gregor Mendel, absolvent staré olomoucké univerzity
z roku 1843, kterého celý vzdělaný svět považoval za
zakladatele genetiky). Ovšem, podle akademika Trofima Denisoviče
Lysenka a profesorky Olgy Borisovny Lepešinské hříchy otců dědičné
byly. Získané vlastnosti se podle nové sovětské genetiky dědit
měly. Nad tím zaplakal i český lékař Jan Evangelista Purkyně,
kterému tak znehodnotili jeho slavné
Omne vivo ex ovo.
Půl roku předtím než mělo dojít k našemu vyloučení, došlo
k událostem mnohem dalekosáhlejším. V měřítku
československém, ale hlavně světovém.
V březnu 1953 zemřel komunistický diktátor, jinými přezdívaný
učitel národů, Josef Vissarionovič Stalin. Původním jménem
Džugašvili z Gruzie. Než jsme se u nás rozkoukali a věrným
soudruhům oschly slzy lítosti, následoval ho do pekel Klement
Gottwald, někdy nazývaný
malý Stalin. Cestou
z moskevského Stalinova pohřbu umřel, v Košicích.
Vykládalo se potom, že košický patolog nebyl dost bolševicky bdělý
a napsal do pitevního protokolu podle pravdy, že
causa mortis
byly pozdní následky syfilitidy. Měl prý s tím později
kádrové potíže.
(6)
Krátce nato byla u nás vyhlášena
měnová
reforma. V té se proslavil svou komunistickou
prolhaností čerstvě zvolený prezident republiky Antonín Zápotocký.
Tím, že její možnost do poslední chvíle zapíral, aby co nejvíc
lidí zmátl a partaji i státu nahrabal. Občané byli cynicky
oškubáni za doprovodného farizejského předstírání. Pracující
v Plzni a Škodovce se mu odvděčili jednou z prvních
protibolševických vzpour. Tohle komunistické předstírání už
otevíralo oči mnohým. A možná trochu přispělo i k tomu, že
k našemu vyloučení z gymnázia nakonec nedošlo.
I odmaturovat nás v červnu 1954 nechali. Rok 1951 se
neopakoval. Jak jsme se později dověděli, leckomu i
z tehdejších horlivých sekernických soudruhů profesorů se
jejich zbabělý čin, který provedli maturantům
z jednapadesátého, rozležel v hlavě.
Ještě před maturitou si nás dva, mne a Káju Achrera, zavolal
ředitel Svoboda do ředitelny, aby nám rozmluvil přihlášky námi
podané na filozofii do Brna. Výměnou za přihlášky na VŠE, Vysokou
školu ekonomickou v Praze, kam tehdy na kapesní fakultu
statistiky spíše dělali nábor. Já poslechl, Kája ne. Mohl si to
dovolit, kádrové potíže neměl. Na VŠE mne o pár týdnů později
přijali bez zkoušek.
S moravskobudějovickým reálným gymnáziem se mé cesty tehdy
rozešly, abychom se potkávali až po letech při setkání
abiturientů. Poprvé někdy kolem bouřlivého roku osmašedesátého,
kdy se zase lámal chleba. Ale to je už jiná historie.
K jednomu mému setkání s Moravskými Budějovicemi došlo
kupodivu v Praze a v Olomouci. V raných
devadesátých letech jsem dva roky vykonával funkci prorektora pro
vědecké a výzkumné záležitosti na Univerzitě Palackého – a
opakovaně se setkával se svým kolegou v téže funkci na
Univerzitě Karlově. Byl jím histolog, člen první pražské lékařské
fakulty, profesor Lojda. Histolog světové pověsti – a také
absolvent moravskobudějovického gymnázia. Dokonce mám fotografii,
na které mi v zastoupení rektora Univerzity Karlovy předává
v aule Karolina v roce 1991 diplom doktora věd, DrSc. Na
olomoucké lékařské fakultě jsme spolu jednou zahajovali celostátní
histologickou konferenci, on v pozici předsedy Československé
společnosti histologické, já s řetězem pověřeného prorektora
na krku. Životní cesty se kříží všelijak. Taky s jedním
starším moravskobudějovickým kolegou jsem se tak trochu
v Olomouci později potkal, jmenoval se Flíček, vystudoval asi
AMU, a v olomouckém divadle působil nějakou dobu jako
dramaturg.