Otec, absolvent
gymnázia, člen odbojové organizace, za války zahynul – syna
za to komunisté z gymnázia vyhodili
Jan Kabelka se narodil 19.
října 1903 v Jakubově. Po ukončení studia na reálném gymnáziu v
Moravských Budějovicích (1921) se rozhodl, že se stane učitelem a
vstoupil do školských služeb. Učil na několika školách na
Těšínsku, nejdéle pak ve Starých Hamrech.(1)
Byl velmi činorodou osobností. Vedl obecní knihovnu, záložnu,
nacvičoval ochotnická divadelní představení a byl náčelníkem
místní tělovýchovné jednoty Sokol. Z podnětu Jana Kabelky byl
postaven na rohu hřbitovní zdi ve Starých Hamrech pomník –
reliefní plastika – Maryčce Magdonové, symbolické postavě z
básnické sbírky Slezské písně od Petra Bezruče.(2)
Pomník byl slavnostně odhalen v roce 1933.
Po nacistické okupaci zbytku Čech
a Moravy a vzniku protektorátu se Jan Kabelka zapojil do vojenské
odbojové organizace Obrana národa,
což
byla protinacisticky zaměřená odbojová organizace vzniklá
a působící v letech 1939 až 1942 na území Protektorátu Čechy a
Morava. Na jejím založení se podíleli příslušníci bývalé
československé armády včetně zpravodajských důstojníků. Velké
ztráty utrpěla po nástupu Reinharda Heydricha do úřadu
říšského protektora. Ten nechal v rámci vyhlášeného stanného
práva pozatýkat stovky důstojníků, z nichž velká část skončila
na popravištích. Další údery přicházely v průběhu celého roku
1941, takže začátkem roku 1942 zbylo jen několik jedinců
(např. škpt. Václav Morávek). Po atentátu na Reinharda
Heydricha byli při následných represích zatčeni další
členové a organizace byla v podstatě zlikvidována.
Jan Kabelka působil v odbojové organizaci pod krycím jménem Hajek
(HA-mry, JE-nda, K-abelka) a měl se stát velitelem roty ve Starých
Hamrech. Byl však vyzrazen a 18. dubna 1941 gestapem zatčen
přímo ve třídě během vyučování. Byl vězněn v Opavě, v Olomouci, ve
Vratislavi a ve Wohlau. V listopadu 1941 byl na něj
vydán další zatykač pro ilegální činnost v zakázaném Sokole.
Při výslechu se choval statečně a nikoho neprozradil. Výslechy a
vězeňské útrapy se ale podepsaly na jeho zdraví. Jeho
oslabený organismus se ve vězení nakazil tuberkulózou. V
naprosto beznadějném stavu byl propuštěn a převezen do
nemocnice v Ostravě-Zábřehu, kde 17. července 1942 zemřel. Bylo mu
třicet osm roků. Zanechal po sobě dvě nezaopatřené děti –
Pavlu a Lubomíra.
Jan
Kabelka zemřel na následky věznění v době heydrichiády,
kdy probíhalo rozsáhlé pronásledování, zatýkání a popravy
příslušníků odboje. Pokud by se tak nestalo, nepochybně by byl,
jako člen vojenské odbojové organizace, stanným soudem odsouzen
k trestu smrti a popraven.
Lubomír Kabelka
(10. 5. 1933 - 17. 2. 2010)
1951
2005
Lubomírovi, bylo pět roků, když se na sklonku léta roku 1938
vrátila jeho maminka ze Všesokolského sletu se začínajícím
zápalem plic. Po třech týdnech opožděného léčení zemřela. O
necelé tři roky později vtrhlo gestapo do starohamerské školy,
kde vyučoval jeho otec, a uprostřed vyučování ho zatklo. Otec
vyšetřovací vazbu nepřežil. Devítiletý Lubomír
a desetiletá sestra Pavla byli nuceni v létě roku 1942
vyměnit beskydskou obec pod Lysou horou za nový domov u
příbuzných v Jakubově u Moravských Budějovic, v rodišti jejich
otce. Všechno tu bylo jiné, krajina s nízkými výběžky Vysočiny,
teplý rybník Vidlák s koupalištěm místo chladné, kamenité
Ostravice, zvučné moravské nářečí místo strohého slezského,
třešňový sad a švestky podél lánů obilí, na návsi kluci s
hadrovým balónem – byl to zkrátka jiný svět než
prostředí osamělé školy ve Starých Hamrech.
Ještě v létě téhož roku, v době
probíhající heydrichiády, byla Pavla přijata na gymnázium v
Moravských Budějovicích a o rok později i Lubomír. Nikdo je tehdy nekádroval (ten
výraz nebyl ani ve slovníku), nikdo je neudal, že jsou děti nepřítele
Velkoněmecké říše, který byl pronásledován a vězněn za účast v
protinacistickém odboji. Ale už za několik let
se situace měla změnit. To se komunisté dostali k
moci, nastolili totalitní režim a svým odpůrcům vyhlásili
nelítostný »třídní boj«.
Pavla absolvovala gymnázium v roce 1950 a Lubomír se chystal k
maturitě v roce 1951. Zdálo se, že nestojí nic v cestě, aby ji
úspěšně vykonal a pokračoval dál ve studiu na vysoké škole.
Netušil, že v zákulisí se už hledají mezi absolventy
gymnázia adepti, kterým bude upřeno ústavou zaručené právo na
vzdělání, nebude jim dovoleno dokončit maturitu a budou z
politických důvodů ze školy vyloučeni. Ještě maturitní
písemky směl udělat a dopadly mu dobře. Z češtiny
dostal poněkud záludné téma o významu korejské války pro
světový mír, ale písemku zvládl. Profesorka Sobotková
(3)
ji dokonce po prvním přečtení vyzvedla a označila za výbornou, ale
už o pár dnů později mu o přestávce, mezi čtyřma očima a s
omluvou sdělila, že klasifikace byla změněna na známku sotva
dostatečnou. To už začínal tušit, že něco není v pořádku. Poslední
den, po poslední hodině vyučování, před začátkem volna na
přípravu k ústní maturitní zkoušce, mu třídní profesor František
Svoboda
(4) oznámil, že
není připuštěn k maturitě a že je ze školy je vyloučen.
S profesorkou Sobotkovou se setkal ještě jednou na
začátku prázdnin. Zastavila ho na chodníku, rozhlédla
se, rychle sáhla do kabelky a podala mu čtvrtku papíru –
úřední sdělení, čím se provinil.
„Jednou to třeba budete potřebovat“– řekla
a povzbudivě se usmála. Zmíněný dokument se sice
nedochoval, zůstaly ale vzpomínky Lubomíra Kabelky, které
sepsal v publikaci
Opusťte
školní budovu ve stati
Za
»hříchy« otců se trestalo až v osvobozené vlasti.
Klíčová věta z kádrového posudku, který rozhodl o vyloučení
Lubomíra Kabelky z gymnázia v Moravských Budějovicích, je
šokující:
Otec umučen ve vězení za
účast v protifašistické odbojové organizaci řízené
prozápadní Londýnskou vládou!!!
Jan Kabelka byl příslušníkem největší protinacistické odbojové
organizace na území protektorátu, jejímiž členy byly osobnosti
jako Josef Balabán, Josef Mašín, Václav Morávek, Karel
Kutlvašr nebo Alois Eliáš – a zaplatil za to životem. Odbojová
organizace ale nebyla řízena z Moskvy, a tak pro
profesory-komunisty z Reálného gymnázia v Moravských
Budějovicích, kteří z různých podkladů připravili, projednali
a schválili posudek na jeho syna, to byl jeden z důvodů, proč
mu nedovolili maturovat. Ohavnou přitěžující okolnost
dodali komunisté z Jakubova, kde Lubomír bydlel:
Jmenovaný
je ovlivněn prostředím reakčně smýšlející rodiny!
Lubomír byl sirotek. Po úmrtí rodičů sdílel společně s
babičkou a svou sestrou malý výměnek na vesnici,
dobrovolně pomáhal na strýcově statku a na přání babičky
chodil občas do kostela. Stará, skromná paní, která na
sebe převzala odpovědnost za výchovu dvou osiřelých dětí,
vychovávala je podle rodinných tradic a svého nejlepšího vědomí a
svědomí, aby z nich jednou byli slušní a vzdělaní lidé – to měla
být ta reakčně smýšlející rodina.
Svou roli pravděpodobně sehrálo i Lubomírovo vnější chování,
kterým si vysloužil pověst
»páska«, což
bylo dobové označení pro mladé lidi, kteří preferovali své,
zejména módní zájmy a nezúčastňovali se kolektivního života v
mládežnických organizacích. Dráždil prorežimní profesory
polemickými názory v hodinách občanské výchovy, miloval
»západní« džez, hrál ve
studentské džezové kapele, pyšnil se obnošeným barevným kabátem z
americké pomoci válečným sirotkům, dával přednost kytaře a
trampským písničkám před povinnou četbou
»pokrokových« autorů – to všechno muselo ostře
kontrastovat s tehdejší budovatelskou rétorikou, častuškami a
svazáckými košilemi. Toho si jistě povšimla školská organizace
Svazu mládeže, která přispěla svou troškou do mlýna.
Rozhodnutí, co dál, bylo rychlé, loučení lehké a cíl jasný.
Vrátil se na Ostravsko, odkud pocházel. Zde si našel své první
zaměstnání ve vítkovické mostárně jako dělník. S kádrovým
posudkem, jaký dostal na rozloučenou z gymnázia v Moravských
Budějovicích, mu stejně nic jiného nezbývalo. Brzy nastoupil na
vojenskou základní službu. Uniforma vymazala postavení
outsidera z civilu, rychle si osvojil odbornost radisty a pohrával
si s myšlenkou, že by u té profese zůstal. Ale pak přišel nečekaný
obrat – první cena v dopisovatelské soutěži pro vojenský časopis v
něm probudila troufalé odhodlání dostat se k novinám jako
profesionál. Po vojně ho ještě přivítali kamarádi ve vítkovické
mostárně, ale hned první příležitost, stát se novinářem, využil.
Pro závodní noviny popisoval zajímavé zážitky vítkovických
montérů, kteří se vrátili z Egypta. Poutavé vyprávění vycházelo v
novinách na pokračování – a v redakci s údivem zjistili, že
dělnický dopisovatel umí nejen dobře psát, ale píše i bez
gramatických chyb.
V roce 1956 mu bylo povoleno odmaturovat. Pro něj to mělo
trochu pikantní příchuť – spolu s ním maturovali také absolventi
jednoročního rychlokurzu, prominentní komunisté, kteří do té doby
zastávali vedoucí hospodářské funkce bez středoškolského vzdělání.
Nicméně Lubomírovi se zakrátko vyplnilo přání stát se
novinářem – dostal se do redakce krajského deníku v Ostravě.
Čekalo ho deset let šťastného manželství a zaměstnání, které bylo
současně jeho zálibou. Hodně psal, zajímaly ho sociální poměry,
stížnosti obyčejných lidí a snahy o ekonomickou reformu. Díky
politickému uvolnění, se mu také podařilo procestovat řadu
zemí střední a východní Evropy. Srpen 1968 ho zastihl v
redakci krajského deníku mezi stoupenci Pražského jara, a tak
nebylo divu, že po invazi a obsazení Československa se dostal na
seznam
»kontrarevolucionářů«.
Odmítl podepsat potupnou sebekritiku
»Slovo do vlastních řad« a nečekaje na výpověď,
vrátil se mezi dělníky.
Samolibí komunističtí funkcionáři to vzali jako
drzou opovážlivost a urážku stranického majestátu – a čekali na
svou příležitost. Jejich »chvíle
pomsty« přišla za pět let. Dcera skončila základní
školu s vyznamenáním, ale studovat nesměla, musela jít do učení.
Zaskočilo je to oba a ozvalo se svědomí. Zažil sám na sobě, jak
se dovede strana mstít dětem, přesto nedokázal zabránit dalšímu
»dědičnému hříchu«.
Degradace, ztráta společenského postavení a návrat k dělnické
profesi, to vše poznamenalo jeho soukromí. Rozpadlo se mu
manželství.
Oženil se podruhé a v roce 1985 se mu narodil syn. Bylo mu
dvaapadesát a měl mladou ženu. Pád komunistického režimu v
listopadu 1989 otevřel cestu ke svobodě. Dlouho umlčovaní novináři
ji přivítali dvojnásob a se zadostiučiněním se vraceli ke svému
řemeslu. Jemu zbývaly do důchodu tři roky a měl čtyřletého
syna. Cítil, že pro něj už je to uzavřená kapitola.
Dosloužil jako dělník. Přesto byl v manželství šťasten a
své ženě říkával občas s humorem:
„Když se nedožiji svatby svého syna já, vystrojí mu ji
má mladá žena.“ Oplácela mu stejným tónem:
„Abys mě ještě nepřežil!“ O
pár let později ji osud vzal za slovo. Lékaři objevili zhoubný
nádor.
„Musíš to tu
zvládnout...,“ řekla mu na rozloučenou a on ji to slíbil.
Zbytek života věnoval svému synovi. Soustředil se na to, aby
syn dosáhl toho, co jemu bylo komunistickými kádrováky
svévolně odepřeno. Po synově maturitě na gymnáziu
oprášil francouzštinu a společně procestovali sladkou
Francii. Když syn dokončoval studium na vysoké
škole, byl na tom Lubomír zdravotně hodně špatně.
Měl velké bolesti a cítil se sláb – ale byl šťasten, že svůj
slib umírající ženě dodržel. Lubomír Kabelka umírá 17. února 2010,
několik dnů po synově promoci.
Na svůj strastiplný život si nikdy nestěžoval. Přijal ho jako
osudový úděl a vyrovnal se s ním. Nesmířil se však tím,
že dnešním studentům gymnázia o událostech z roku
1951 učitelé nic neříkají a že tam nikdo ani necítí za čin
svých předchůdců pocit viny. Když se na to při prohlídce
nové budovy školy v roce 2000 bývalí
studenti zeptali zástupce ředitele, který jim dělal
průvodce, odpověděl jim s omluvným úsměvem, že po půl století
už tato událost pro většinu mladých ztratila na
významu. Co by si asi Lubomír Kabelka pomyslel, kdyby si mohl
přečíst Almanach vydaný ke stému výročí gymnázia?
»Ani moravskobudějovickému gymnáziu
se nevyhnuly politicky motivované represe«, napsal učitel
dějepisu Zdeněk Janderka? Lze to všechno tak jednoduše spláchnout?
To hanebné
rozhodnutí, ovlivněné zvrácenou ideologií, udělali
přece konkrétní lidé – učitelé a profesoři gymnázia.
(1) Obec Staré Hamry
(německy Althammer) se rozkládá v kopcích Moravskoslezských
Beskyd po obou stranách historické moravsko-slezské zemské
hranice, v okrese Frýdek-Místek.
(2) Petr Bezruč je literární pseudonym připisovaný Vladimíru
Vaškovi (15. 9. 1867 – 17. 2. 1958). Byl českým básníkem, který
vystoupil se svou jedinou sbírkou Slezské písně na začátku 20.
století. Naprosto ojedinělé verše, útočně promlouvající za
sociální a národní zájmy českých obyvatel Slezska, nemají svým
vznikem, stylem ani dalším osudem v české literatuře
obdobu.
(3) Karla Sobotková, profesorka, vyučovala na gymnáziu od
roku 1945, ředitelka v letech 1956 - 1965.
(4) František Svoboda, profesor, vyučoval na gymnáziu od roku
1949, ředitel v letech 1952 - 1956, od roku 1957 zaměstnán
ve vedoucí funkci na Večerní univerzitě marxismu-leninismu ve
Znojmě.
P r a m e n
http://cs.wikipedia.org/wiki/Petr_Bezruč
http://cs.wikipedia.org/wiki/Obrana_národa
L i t e r a t u r a
1. L. Ležák: Vzpomínky na události odbojářů
Moravskobudějovicka, 1998
2. L. Kabelka, M. Krejčiřík, V.
Petrová, L. Skokan a kol.: Opusťte školní budovu!, 2002